Da li je cijena ekvivalentna vrijednosti? Ko određuje cijenu: tržište ili proizvođači? Da li ono što uzimamo zaista ima vrijednost u odnosu na cijenu koju plaćamo? Ili to ima vrijednost za nas same, jer kupovina skupih proizvoda postaje samo jedan vid satisfakcije?
Kupovina je kao nevidljivi vladar kojem robujemo bez objašnjenja, strepeći pred njegovom opasnom, nemilosrdnom rukom. Kada prođete pored izloga trgovine, on vas jednostavno natjera da uđete i ispraznite svoj novčanik ne razmišljajući da li vam to zaista treba.
Uđete u radnju da kupite vuneni kaput za nastupajuću zimu, jer su meteorolozi prognozirali da će naredna zima biti najhladnija u posljednjih stotinu godina. U prodavnici sa blještavim svjetlom koje vas zasljepljuje, vi pronalazite kaput koji želite. Odgovara vam veličina, boja, dezen, prodavačica kaže kako je topao, vuneni, poznate dizajnerske marke i da vam odlično stoji. Vi ga sa smiješkom zadovoljstva uzimate, dok vaša kartica postaje premršava. Ali govorite sebi: „Nije važno što je skup, vrijedi. Ipak će mi biti toplo tokom zime.“ Na putu do kuće spotaknete se na natpis „AKCIJA“ u narednoj radnji. Uđete, samo na brzinu, da vidite što jeftino nude na akciji. Sprintom prođete kroz radnju i dođete na kasu. Tada pogledate šta sve imate u korpi i shvatite da bez obzira na brzinu prolaska kroz radnju uspjeli ste da ju napunite. Platite karticom koja je sad već na rubu da progleda koliko se istanjila. Na izlazu iz radnje vidite da ispod natpisa „AKCIJA“ piše: deterdžent za veš 12kg/…KM. U vašoj korpi tog deterdženta nema.
Kada dođete kući, isprobavate još jednom vaš kaput. Zadovoljni ste kako vam stoji i malo vam se vraća rasploženje da niste baš sav novac potrošili uzalud. Ali tada ste pogledali etiketu u unutrašnosti kaputa i shvatili bolnu činjenicu o njegovom sastavu: 95% poliester, 5% vuna. A platili ste ga kao da je u njemu vuna svih grla u vašoj državi. Shvatate da vam kaput neće biti najbolji prijatelj nastupajuće zime. Sada već možda počinjete razmišljati: da li su vam sve te stvari potrebne? Ali tek sada kad ste već nasamareni. Nasjeli ste na spletke proizvođača i dizajnera, koji precjenjuju svoj rad, čija je vrijednost u stvarnosti prosječna.
NAPOMENA: Tekst je vlasništvo autora i Centra za edukaciju i obrazovanje. Nije dozvoljena distribucija i korištenje ovog teksta, ili njegovih dijelova, bez dozvole autora i uz obavezno navođenje izvora.
Vezani članak: