Kada god vidite uspješan biznis, znajte da je neko nekada donio hrabru odluku! Da li je BiH poduzetničko društvo? Deklarativno jeste, sigurno. Praktično, ne baš. Zbog čega? Ništa ne treba generalizovati, ali najveći dio „potencijalnih poduzetnika“, ili nezaposlenih osoba, koje bi željele osnovati vlastiti poslovni poduhvat, pronalaze brojne probleme koji ih onemogućavaju u ostvarenju sna. Većina nepovoljnih činjenica, prema tumačenju „potencijalnih poduzetnika“, ogleda se u visokim nametima, poreskoj politici, dugom roku rješavanja admistrativnih pitanja, nedostatku novca i sl. S druge strane, rijetko ćete vidjeti ili čuti da se uspješna osoba žali na nedostatak prilika. Svaka igra ima svoja pravila. Pravila poslovanja su takva da posao od vas zahtjeva apsolutnu posvećenost, istrajnost, kreativnost, stalno razmišljanje o unaprjeđenju proizvoda ili usluge, država zahtjeva plaćanje poreza, a kupci dosptupnost i kvalitet. Ako se možete nositi sa ovim pravilima, nemate šta više čekati. Ako ne možete, vođenje poslovnog poduhvata nije za vas. Poduzetnik treba biti inovativan, odgovoran, odlučan i spreman na preuzimanje rizika.Najbolje vrijeme da zasadite drvo, bilo je prije 20 godina. Drugo po redu najbolje vrijeme za to je upravo sada (Kineska poslovnica).
Poduzetništvo podrazumjeva cjeloživotno učenje i lični razvoj. Svaka individua, mora kontinuirano da napreduje, te planira vlastiti napredak. Isto tako, potreban nam je plan kada želimo početi ili razviti neki posao. Zato nam služi biznis plan, odnosno poslovni plan.
Voditi samostalni posao je suočavanje sa svakodnevnim izazovima. Iz dana u dan, susretat ćete se sa preprekama. Ako nemate izuzetno veliku motivaciju i strast prema poslu koji radite, teško ćete uspjeti. Ako radite bez volje i elana, čak i ako uspijete u nekim projektima, bićete izuzetno umorni i brzo ćete odustati.Ipak pretjerana motivacija i strast, ne znači da probleme ne trebate shvatiti ozbiljno. Pogrešno je misliti da će vam motivacija biti jedino dovoljna da uspijete. Bitni su rad, navike, realno postavljanje ciljeva, vizija, strategija rasta i razvoja, upornosti istrajnost.
Kada se bavite razvojem vlastitog poslovnog poduhvata, uvijek morate gledati očima kupca. Svoje proizvode i usluge morate kreirati prema potrebama vaših kupaca i korisnika. Zapamtite, vi ste tu da bi riješili nečiji problem. Niko vam neće dati svoj novac, dok mu vaš proizvod ili usluga ne riješe problem koji ima. Počnite od sebe. Kada razvijate svoj posao, razvijajte ga po ukusima kupaca. A kako ćete znati kakve su preferencije i želje kupaca? Odgovor je; istražite svoje tržište. Posmatrajte ponašanje potencijalnih kupaca, pratite trendove, modu, projicirajte i pretpostavite šta će se desiti na tržištu, sagledajte da li je vaš proizvod ili usluga kompatibilan sa nekim drugim proizvodom ili uslugom, te kombinirajte i kreirajte svoju ponudu. Mislite da je to naporno? Ako volite svoj posao, nije.
Neke osobine uspješnih voditelja samostalnih poslovnih poduhvata:
· Istrajnost
· Kreativnost
· Organizovanost
· Delegiranje
· Određivanje prioriteta
Kada govorimo o znanjima, dobro je da poduzetnik ima širok nivo kvalifikacija. Osim kreativnosti, odlučnosti i energičnosti, poduzetnik treba kontinuirano razvijati znanja u sljedećim oblastima:
· Finansijsko upravljanje
· Marketing
· Istraživanje tržišta
· Pregovaranje
· Prodaja
· Umrežavanje
· Menadžment
· Društvena odgovornost
Biznis (poslovni) plan
Biznis (poslovni) plan sadrži sve bitne elemente, kojima opisujete ono što želite postići. Teško ćete naći bilo koji ozbiljan i uspješan poslovni poduhvat koji je počeo bez bilo kakvog plana.
Bitni dijelovi poslovnog plana su:
o Identifikacija problema
o Analiza tržišta
o Segmentacija tržišta
o Marketing plan
o Opis tehnologije proizvodnje
o Plan proizvodnje i prodaje
o Plan investicija
o Finansijski okvir sa budućim projekcijama
Napišite poslovni plan i pokrenite posao
NAPOMENA: Tekst je vlasništvo autora i Centra za edukaciju i obrazovanje. Nije dozvoljena distribucija i korištenje ovog teksta, ili njegovih dijelova, bez dozvole autora i uz obavezno navođenje izvora.