Reklamna industrija pokušava da pronađe potrošače, gdje god se nalazili i ma šta radili, te ne pitajući, ulazi unjihove privatne živote i slobodno vrijeme. Naša civilizacija je, civilizacija vizuelnog „zavođenja potrošača“. Internet oglašavanje postaje sve popularnije, a svakim danom povećava svoje tržišno učešće.

 

 Ako nisi na Facebook-u, kao da ne postojiš...

 

Mark Zuckerberg vjerovatno nije ni slutio kakvu će popularnost steći njegova web stranica za društveno povezivanje, kada je 2004. godine pokrenuo cijeli projekat. Facebook danas ima 500 zaposlenih, preko 200 miliona korisnika, ostvaruje godišnji prihod od 300 miliona USD i dobit od preko 50 miliona USD. Ovaj web servis je potpuno besplatan za sve korisnike, a ostvaruje prihode od sponzora i oglašavanja putem reklama koje se pojavljuju uz svaki profil. Upravo u tome leži „tajna uspjeha“ Facebook-a. Populacija koja ima otvoren profil na ovoj društvenoj mreži, je od 7 do 77 godina. Investiranjem u reklamu ubijate 200 miliona „muha“ samo jednim udarcem, mnogo više, nego da se reklama od 5 sekundi pojavi na CNN-u ili BBC-u. A što je najvažnije, košta mnogo manje!

Facebook je 2007. godine, pokrenuo opciju fan stranica, odnosno grupa, kao jednostavan i ekonomičan način da osigura prisutnost na svojoj popularnoj društvenoj mreži, raznim preduzećima ili fizičkim licima, koji pokreću novi posao. Otvaranje grupe na Facebook-u je dobar marketinški izbor za male poduzetnike, koji žele uspostaviti svoju prisutnost na Facebook mreži. Kao i Facebook grupe, one su još jedan besplatan i jednostavan način da se napravi dobar gerila marketing.

Iako postoje mnoge društvene mreže dostupne na Internetu, Facebook i dalje drži primat cybersocijalnog umrežavanja u BIH.

Ne, meni ne treba web prezentacija, još manje web stranica. Ja sam mali poduzetnik...

Ako je tako, onda imamo jedno pitanje za Vas mali poduzetniče; Kako će kupci znati da postojite? Ako tako razmlišljate, vjerovatno nećete još dugo biti mali poduzetnik. Možda nećete ni postojati u velikoj tržišnoj džungli.

Strah od promašene investicije i opšta svijest o poslovnom mentalitetu u BiH, osnovna su prepreka većem ulaganju u internet oglašavanje. Ono što je bitno napomenuti, jeste da svaki poduzetnik, menadžer ili poslovni čovjek uopšte, treba imati na umu, da je Internet u svojoj suštini ogromna, skoro bezgranična baza informacija i da se danas nikako (ili u veoma malom broju) ne koriste enciklopedije i imenici za pristup informacijama, nego Internet.

Kao i u većini marketinških strategija (iako se to krije), cilj nije samo prodati proizvod ili uslugu, nego kod kupca stvoriti konstantnu potrebu za istim, na principu „bez nas se ne može“.

OK, a gdje da se pozicioniram ?

Prije svega, preporučujemo kreiranje vlastite „FAN“ grupe na Facebook-u. Registracija je besplatna, jednostavna i dostupna svima. U opisu grupe predstavite svoju firmu, asortiman, napišite osnovne kontakte (telefon, adresu i e-mail), i na kraju pozovite svoje prijatelje da se pridruže grupi. Potom zamolite sve svoje prijatelje da pozovu svoje prijatelje u grupu. U kratkom vremenskom roku, za Vašu firmu će saznati više ljudi, nego što prođe pored poslovnog prostora u kojem obavljate svoju poslovnu djelatnost. Šta kažete? Nije loše! Svaki put kada smatrate da imate novosti koje mogu zainteresovati potencijalne kupce za Vaše proizvode i/ili usluge, jednostavno napišite novi post, objavite sliku i već ste napravili korak naprijed u prodaji.

Osim Facebook-a, mogući su još neki načini besplatnog oglašavanja na Internetu. Riječ je o Internet imenicima ili „Žutim Internet stranicama“. Internet imenici nemaju uticaj kao Facebook grupe, ali pružaju mogućnost da kupcima približite djelatnost kojom se bavite i ostavite osnovne podatke o firmi.

Baner na drugim (najčešće informativnim) portalima, je još jedan način e-oglašavanja. Za razliku od prethodna dva, ovaj način oglašavanja nije besplatan. Baner nije samo sličica na nekom portalu. Baner treba da bude interaktivan, dobro dizajniran vizual, koji privlači pažnjukod posmatrača i budi potrebu da se o oglašenom proizvodu i/ili usluzi sazna više. Najjednostavniji i najčešće korišteni vid banera je onaj, koji sa određenog portala, posjetioca preusmjerava na zvaničnu web prezentaciju firme, na kojoj je moguće dobiti više informacija. Što se pozicije tiče, najbolje je da baner bude pozicioniran na vrhu stranice ili da bude vezan za neki interesantan tekst. Naravno, oglas na top poziciji najviše košta. Ako se odlučite na ovakav vid oglašavanja, bitno je da potencijalnom kupcu, konkretno i nedvosmisleno predočite prednosti svoje robe. Zapamtite: KUPCI KUPUJU KORISTI, A NE PERFORMANSE PROIZVODA!. Drugim riječima, kupci kupuju zadovoljstvo koje im određeni proizvod i/ili usluga donosi, a ne hemijski sastav, materijal kojim je neki proizvod izrađen isl. Ako je riječ o šamponu za kosu, kupci ne kupuju hemijske supstance koje sadrži šampon, nego ljepotu, sigurnost i zavodljivost.

Na kraju potrebno je reći da svaka firma, bila „mala“ ili „velika“, treba koristiti prednosti Internet oglašavanja. Htjeli to priznati, ili ne, internet (r)evolucija je došla i u BiH.

NAPOMENA: Tekst je vlasništvo autora i Centra za edukaciju i obrazovanje. Nije dozvoljena distribucija i korištenje ovog teksta, ili njegovih dijelova, bez dozvole autora i uz obavezno navođenje izvora.